Boodschappie

Snel en gemakkelijk boodschappen doen met een visuele beperking.

Opdrachtgever: Albertheijn

Boodschappie is een applicatie speciaal ontwikkeld voor gebruikers met een visuele beperking. Boodschappen doen en betalen wordt makkelijker gemaakt.

Bekijk de onepage voor meer informatie

Verantwoordelijkheden

User Experience, Concepting, UX/UI design, Prototyping.

01 Probleemstelling

Er bestaan weinig middelen die betalen voor slechtzienden makkelijker maken. Banken bieden de gebruikers vooral mogelijkheden aan voor het internet bankieren, niet voor het pinnend betalen buiten de deur. Sommige pinterminals bevatten een ‘telefoon’ die dicteert wat er op het scherm te zien is.

Er zijn diverse eindgebruikers geïnterviewd met elk een andere visuele beperking. Uit interviews blijkt dat betalen en pinnen in winkels erg moeilijk is voor deze doelgroep.

Het pinnen en betalen bleek echter maar een onderdeel te zijn van het probleem. Ook het boodschappen doen is een grote uitdaging. Men kan de producten niet vinden, de productverpakkingen en de prijs niet lezen. Het pinnen en het winkelen bijenkaar resulteert in een groot probleem wat voor veel frustratie zorgt en veel tijd in beslag neemt.

“Ik zie niet alleen tegen het betalen of pinnen op, maar alles wat daarbij komt kijken”

02 Inleven in de gebruiker

Om te ervaren hoe het is om te pinnen en boodschappen te doen met een visuele beperking, is er een bril geknutseld die de beperking “glaucoom” na bootst. Het enige zicht wat je dan nog hebt is een klein gaatje wat aan de zijkanten soms ‘blurry’ kan zijn. Met deze bril probeerde ik een aantal producten te vinden en af te rekenen in de supermarkt. Dit bleek zoals de geïnterviewde al aan gaven lastig te zijn en kost veel tijd.

03 Aanpak

Na het doen van o.a. interviews, desk- en field research, het maken van een customer journey en persona’s. Zijn er een aantal belangrijke guidelines of ook wel design principles opgesteld waar het product aan moest voldoen. 

Dit vormde een goede basis voor het bedenken van concepten. Na overleg met de opdrachtgever en eindgebruikers is er gekozen om Boodschappie verder uit te werken.

04 Usertesting

Uit onderzoek naar andere applicaties die een deel van dezelfde techniek bevatten die ook toegepast wordt in Boodschappie, kon heel makkelijk getest worden bij de eindgebruikers of dit ook goed werkt, zonder gelijk alles te bouwen. De techniek die getest kon worden was het scannen van producten, de app herkent producten op basis van tekst, kleur en vorm. Ook spreekt deze uiteindelijk uit wat er gescant is.

05 Visueel ontwerp

Voor elke visuele beperking is er een passend kleuren contrast ontworpen. Ook voor de gebruikers zonder visuele beperking. Voor de gebruikers met slechter zicht is gekozen voor een leesbaar en groot font. Dit ziet er niet perse mooi uit, maar is daarom juist erg functioneel.

06 Productvideo